Tuesday, August 4, 2009

Man Ana?



Dalam bahasa Melayunya "Siapa Aku?" tapi Mat Saman Kati dah guna tajuk tu untuk bongkar dirinya. Sempena setahun berblog, aku ceritakan juga siapa aku. Sebenarnya Mat Saman Kati juga membakar inspirasi aku untuk berblog. Aku selalu mengomen dalam blognya tetapi aku gunakan bahasa yang pelik dengan ayat berbunga dan berbelit-belit. Sehingga akhirnya aku yang buta IT membina blog sendiri dengan konsep try and error. Kata Mat Saman Kati, dia lebih suka cara aku menulis komen di blog lamanya dulu, yang ada gambar papan tanda simpang ke Kati.



Aku gunakan nama "LABUN KULUPSAKAH". Ramai bertanya kenapa teruk benar nama tu? Ada juga yang tak tahu 'labun' tu apa? Ia loghat Perak bermaksud borak, cakap, sembang dan geromal.

Aku lahir di Kuala Kangsar 36 tahun dulu, bapak aku orang Sayong mak aku Bukit Chandan bawah istana tempat demo haritu, tetapi aku dibesarkan di Bentong, Pahang. Maka itu loghat Perak aku tak asli dan loghat Pahang juga kurang pekat. Aku bangga dengan dua negeri ini.

Kelakarnya nama sebenar aku serupa dengan nama sebenar MSK. KulupSakah pula adalah nama sebenar moyang aku, Melayu asli ketuanannya. Bapa kepada Putehyah, opah aku.

Rentak penulisan masih tercari-cari ketika itu. Aku mengaku terikut-ikut dengan gaya penulisan Adi Alhadi yang aku minati sejak kecil. Adi boleh menulis bermacam-macam cerita dengan berbagai nama seperti Akula M.D, Matt Romeo dan lain-lain. Juga seorang seniman yang pernah menjadi kawanku, Allahyarham Loloq dengan nama lainnya Kristo Bimbo, Nurbisa mahu pun Abdullah Romany.

Aku suka tulis dari berbagai angle. Sewaktu melukis kartun dan bikin artikel untuk Suara Keadilan aku gunakan nama Ronasina, kemudiannya bikin blog RONA-RONA DUNIA-lukisan kartun2 sempoi yang hanya siap dalam masa kurang 10 minit. Itu semua lukisan dan blog koleksi kartun, gambar dan karikatur aku letak di blog RONDA-RONDA DUNIA.Aku pernah jadi Joe Rock- blog Mat Saleh kutuk Melayu yang anehnya ada orang yang ambil serius tanpa memahami seni penulisan. Ada yang kutuk sampai menghina tapi kita mesti gentleman- berani mengkritik dan dikritik lalu mengkretek. Joe Rock sebenarnya memaparkan kelemahan melayu dan juga kebodohan Barat. Kata blogger Mat Comot "kepala hotak kau terbahagi lapan agaknya!"
Akhirnya sukar nak jaga ke semuanya. Untuk ke alam yang satu lagi, surealisme aku menjadi Wak Jono- blog yang sukar difahami dan ada pengikut tersendiri sehingga menjadi saudara. Hari ni aku memberhentikan sejenak tulisan di situ kerana bagiku apa yang ditulis di sana masih belum selesai difahami. Jadi fahamilah dulu.

Akhirnya "labun KulupSakah" membentuk identiti sendiri kerana ia dah bebas dari kepompong yang aku bina sendiri. Di sini boleh juga membicarakan apa saja- politik, agama, seni atau apa saja..

cuma kalau tulis berat2, kurang responnya...






9 comments:

AnakSemuaBangsa said...

banyaknya blog..rupa-rupanya..
tapi fendy tak cakap satu lagi blog republik of ....? fendy je yg tau..mybe gambar utk article ni ambil kat blog republik kot?
akhir kata..Man Ana.???

kulupSakah said...

ohoho!
itu blog kite sama kite je...dan kawan2 yg datang darii republic too...

Man anta?
burger 1!!

Jasadbeku said...

ermmm mengenal kamu,bro.byk blog rupa2nya!

Harimau-Menaip said...

Bro.,

Aku dah agak yang blog tu semua dari satu sumber.

Cuma aku tak sangka yang Joe Rock pun bro. yang tulis.

Kewujudan Joe Rock tu macam lewat dan lain dari blog-blog yang lain.

Kah kah kah..

Bangang nya aku...Tabik kat lu ah bro.!

mamai said...

ya aku setuju dengan kau...bila kita tulis berat ramai yang kurang respone
atau mereka tak faham kot aku buat satu eksperimental ringan

TBO said...

ate ubuh le posting yg best yor sedap kite berlabun dan ngechong

Datuk K said...

Ooooo... org sayong rupanya..
Kampung teman di Sayong Lembah..

Apapun... teruskan menulis blog demi menegakkan kebenaran!

mat said...

Ujudiah ?

Lup,Lup....

Semoga selamat....

akhir khatimah....

kulupSakah said...

ada awal tiada akhir..
fana'..laduni...
infiniti..
melebur dalam keabadian!