Monday, August 17, 2009

Pak Abu yang best!


Perisik Rakyat bagitahu aku dia menarik balik entry sebab menghormati Tulang Besi yang menarik balik artikel tu. Itupun pasal penghantar emel yang minta ditarik balik. (apa cerita ni korang tengok Malaysiakinilah).
Ini cerita YB Hulu Klang Saari Sungib atau Pak Abu nama mesranya. Apa kena mengena dengan nota di atas, paham2 jelah hihi!
Aku kenal beliau apabila beliau dan geng Ezam diISAkan sewaktu era reformasi. 98 pun beliau kena sewaktu Anwar diISA. Tapi berkenalan dengannya sewaktu zaman demo-demo tol pimpinannya dan Tian Chua (raja demo) dulu. Pak Abu dikasari sewaktu ditangkap di Summit dulu. Videonya ada di entry aku pasal Nora haritu.
Sewaktu menanti semua tahanan dibebaskan di Balai Polis Seri Kembangan kami berhimpun, aku diajak berbual oleh SB2..Tahapa ke hikmahnya, aku boleh berceramah agama dengan SB2 tu siap keluar lancar ayat2 suci dari mulut aku.
"kenapa korang sanggup belasah seorang yang suka bangun malam (Qiamullail), solat istikharah, mengaji? Tahukah korang Allah amat benci orang yg mengasari hambaNya yang gemar beribadah?" Aku lihat salah seorang dari mereka berubah air muka seolah2 terpengaruh tetapi segera 'boss' mereka yang berpaku menepuk bahu mereka agar belah dari aku..

Hari ni Pak Abu dah jadi YB. Tapi dalam ramai dok bersungut pasal YB itu ini yang dulu member tapi sekarang dah lain sejak jadi YB, aku dengar pak Abu antara kawan yang masih mesra dan prihatin seperti dulu. Balck Amin, Meor dan ramai lagi mengakui ini, beliau antara yang menyokong usaha Meor menghasilkan album DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT.

Ada seorang pesakit memerlukan katil ala hospital tu (hidraulik) dan pak Abu tercari2 benda tu. Kebetulan kami ada di rumah sebab pernah ada orang sumbangkan untuk anak aku tapi ia terlalu besar, maka isteri aku menyuruh pak Abu datang ambil. Dan Pak Abu bersama dua puteranya, Muthanna dan Urwah sama2 mengangkat katil berat tu naik lori.

Abang Keno, anak arwah seniman Salleh Ghani menceritakan pada aku Pak Abu membuatkan seorang Umno totok mengubah persepsi kepada PR apabila pak Abu hadir turun bertemu rakyat. Dia sendiri mengangkat keranda mengusung jenazah, dia sumbang wang kepada orang miskin dan Abang Keno seronok membantu pak Abu. Sampaikan orang klang Gate tak jumpa Azmin sebab lebih selesa dengan pak Abu..


Salut untuk pak Abu!
(sori kalau ayat berterabur, aku tak semak balik)

3 comments:

Syahrul Helmi Mohd said...

Salut!

gedek! said...

dan aku ingatkan tajuk entri ni ialah Pak Abu yg meor nyanyi....

cicitHJHASSANu said...

itulah pejuang yg merendah diri...