Tuesday, March 3, 2009

Mana Sultan Perak?

Raja dan rakyat berpisah tiada..

itu kata2 penyedap..di mana Sultan Perak ketika rakyat Perak gelisah dengan kemelut tak sudah-sudah ni?
Keluarkan kenyataan untuk meredakan ketenangan..
keluarkan titah yang rakyat ingin dengar dari mulut tuanku sendiri.
bukan pakai wakil!

-kalau tengok filem Arab kisah Nabi2 atau para sahabat selalunya watak Nabi tiada, cuma kata2 atau sabdanya disampaikan oleh watak pembantu.
Dalam filem "The Messenger" lakonan Anthony Quinn, Nabi Muhammad SAW menyampaikan kata2nya melalui watak Zaid Ibnu Harithah (anak angkat Baginda)..

Sultan tak payah pakai wakil,
rakyat mahu tahu!!

32 comments:

daLyaanoon said...

Rakyat habis basah lencun...
Rakyat berpeluh dipanah terik matahari...
sape nak jadi payung?

Anonymous said...

ku nak tengok Muka Nizar bila dia jumpa Sultan Perak. Memang muka tak tahu malu, jadi budak suruhan DAP. Sidang Dewan Undangan Bawah pokok dah memutuskan di bubarkan DUN, sekarang giliran Nizar tak tahu malu mintak perkenan Sultan. Memang orang PR ni muka Tebal. maklumlah selalu makan sup otak lembu.

Anonymous said...

ku nak tengok Muka najb bila dia jumpa Sultan Perak. Memang muka tak tahu malu, jadi budak suruhan umno. Sidang Dewan Undangan Bawah pokok dah memutuskan di bubarkan DUN, sekarang giliran Nizar mintak perkenan Sultan. Memang orang umno ni muka najis..maklumlah selalu makan suap otak pun dah jadi otak lembu...kah kah kah

Anonymous said...

Orang PR tak payah berpayungkan Sultan, sebab dah boleh berlindung bawah DUN Pokok siva tamby

Anonymous said...

..ingatkan cerita laksamana doremi tu khayalan p.ramlee jer...rupanya betul-betul berlaku sekarang....DUN bersidang di bawah pokok...pasal menteri pasola(najis) dah rampas kuasa..kalau p.ramlee hidup kembali..mesti dia terkejut..tak sangka nujum pak belalangnya betul betul terjadi ..

Anonymous said...

..ialah..aku tengok menteri umno dan orang umno ni muka seko seko macam setan....muka laknatullah...

kulupSakah said...

kalu menjunjung kebenaran, tampillah mencemar duli..rakyat gelisah,
ekonomi meleset kilang tutup..ada yg makan megi
ada yg makan gamuda

joyah_laser said...

orang perak saja mengenal sultan perak..tapi sultan perak tak kenal orang perak..ate kemane miker yeopppp...

kulupSakah said...

nampaknya entry sebelum ni kisah injunksi umno nak halang pemilihan tu kurang dapat respon dari anonymous pekembar..pasaipa?
maaluuuu?

Anonymous said...

Sivar kumar dah tak boleh panggil Sidang DUN Perak. Gantinya timbalan Speker, kah, kah, kah, PR memang banyak loyar buruk. Speker Sivar dah sasau, dan akan di masukkan ke hospital Tanjung Rambutan. Selamat untuk Sivar kumar dan DUN bayah pokoknya. kah, kah, kah

komeng said...

hilang?disorok hantu kopek kot?alaah takuut mak!

TAIPINGMALI said...

Tuanku ada dan memerhati dan menilai yang mana budi dan yang mana budiman, (pinjam kata Dr Abu Hassan cermin mata tebal)

Tuanku lebih ariff bab perundangan. Tak perlu Tuanku turun padang menjadi pengadil. Apa guna hakim-hakim yang arif lagi bijaksana di Mahkamah Tinggi Ipoh menjalankan tugas.

Chairil anuar dalam sajak Aku berkata

"Tidak ada sedu sedan"

sabtu said...

tak baik buruk sangka terhadap sultan, baginda sayangkan rakyat lebih dari gamuda tau?kih!kih!

Anonymous said...

Dulu Orang PR minta izin Derhaka, sekarang cari Payung. Pergilah berpayung di bawah pokok dengan Tengku Kapal Sink dan siva kumar.

kulupSakah said...

taipingmali,
tapi kalau semua hakim pandai perundangan mengapa ada:-
"2 daripada 3 hakim masuk neraka"

Anonymous said...

kulup mengulup, 2 dari 3 hakim masuk neraka aku rasa 2 hakim yg bebaskan anwar tu yang masuk neraka..kan hakim tu ada 3?

Anonymous said...

sultan sedang terkangkang kat istana

kulupSakah said...

anonymous,
hakim yg sorang lagi tu awal lagi terjun sebab dalam islam dilarang wanita jadi hakim dan imam..ada bantahan?sila bantah kpd Allah!

radenjowo said...

anon 6.19,
aku nak sembah kau sebab kau dah jadi tuhan

Panglipulara© said...

Teman rasa bekas kutua hakim ni ego, udah malu alah kata org bota...
xcerodik mana la kulop ni, dia dh silap langkah, kelam kabut bg kulop zambry angkat sumpah...
skarang dh xbrani nk keluar jumpa rakyat...
muhasabah diri balik, pikio tuntutan rakyat n release dr politik, mike kena neutral, yg sudah tu sudah...
klu gamuda dh trima duit or project tu ambik je,nk buat cemana

Anonymous said...

Sultan Perak pun tak boleh di harap. Payung dah bocor yeop!...

maun said...

Kalau dulu Sulta Deris bernazar tak cukur jambang, Sultan Zelan pula bernazar buat-buat bisu. Nak cakap bubar pun payah apa sebab? Takut mulut dah terkunci dengan hadiah Najis ke.

RK said...

betol la bro,

dua-dua da xleyh nak pakai ni

PR bingai
BN pon bingai

Sultan patut bertitah utk redakan keadaan.
jangan ape yang ditulis di blog GGMM jadi kenyataan~. .

Dulu UMNO sekarang Pas said...

Kebenarannya....undang tubuh negeri perak perlu dikaji semula.....UMNO dan sultan(menasihat sultan pun umno-anuar zaini)..melanggar perlembagaan undang-undang tubuh negeri perak sesuka hati mereka....sekejap kata kena taat pada sultan(kenyataan najib dan Paklah)...ok...lepas tu kena tunggu perintah mahkamah....(kenyataan Najib).....lepas tu mahkamah pula buat injuksi(guna seksyen apa?akta apa?.....) kalau akta umno memang boleh.....apa-apa buat penyokong umno...kebencian orang cina dan India di malaysia dan khususnya di Perak kepada parti umno amat sukar dipadamkan sekarang......jika nak mengharap sokongan orang melayu...pun agak sukar..kerana sokongan orang melayu kepada parti UMNO serta pas-pkr 50 - 50.....undi cina dan india jadi penentu.....tunggu ajelah PRU ke 13 nanti....sokongan orang india dan cina kepada BN-UMNO dulu ada la 30 - 70....sekarang 20 - 80....sokongan 80% buat pakatan rakyat sukar dinafikan oleh umno...slah siapa? UMNO jangan salahkan Pakatan rakyat...selama nie yang miang nak pinda persempadanan dan pecah undi melayu.....angkara umno.....

orang dekat istana said...

sultan kat istana la yop....nizar and the gang kat bawah poko...kah kah kah

dua alam said...

Nanti kalo dia turun...naya weh...

mosa said...

Kulup Sakah,

Sebenarnya dari awal lagi orang UMNO telah tahu akan kelemahan Sultan Perak.....(?) Oleh kerana itu mereka peralatkan kuasa sultan untuk membuli pemimpin Pakatan Rakyat supaya menyerahkan kerajaan negeri perak kepada mereka.

Tapi malangnya ahli fikir dari UMNO ini orang nya bangang dam buta undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak. Mereka tidak tahu membezakan kuasa Sultan, kuasa Speaker dan kuasa Menteri Besar.

Pada fikiran mereka, setelah mendapat "3 ADUN CELAKA" tu bermakna mereka sudah ambil alih kuasa kerajaan negeri perak. Dan mereka boleh lantik MB baru serta dengan ahli exco nya sekali. Inilah drama yang tidak pernah terjadi selamat 51 tahun UMNO mentadbir Malaysia, ada dua Menteri Besar dalam satu negeri Perak.

Pekara ini pasti akan dijadikan sejarah dan akan dikaji oleh generasi akan datang, bagaimana pemimpin UMNO yang dikatakan bijak mentadbir Malaysia tapi jadi bodoh dan bangang ketika merampas kuasa kerajaan negeri perak dari Pakatan Rakyat.

Disebabkan kebodohan itu mereka tiada pilihan lain kecuali duduk belakang sultan. Bila terdengar cerita bahawa speaker nak adakan sidang tergempar (DUN),sultan tidak berkata apa-apa tetapi dari belakang sultan adau suara yang berkata-kata "sidang tergempar itu tidak sah kerana tiada pekenan sultan".

Maka kalam kabutlah semua penjawat awam yang bersetongkol kononnya bangunan SUK mesti dikunci dan dilarang masuk oleh sesiapa terutama ADUN dari Pakatan Rakyat.

Bila dewan tempat mesyuarat ditutup, maka buat saja persidangan bawah pokok. Segala-galanya berjalan lancar. Memang lucu tapi lebih mulia dari parti UMNO yang hina kerana Paktan Rakyat berdiri dilandasan undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak sebenar.

Dan yang paling menggembirakan adalah kerana rakyat negeri Perak keseluruhannya tahu apa yang sebenarnya sedang berlaku. Mereka tahu siapa dalang yang membuat huru-hara dalam negeri perak. Dan sedia bertindak bila tiba waktunya.

Anonymous said...

Kulup Sakah, macam mana mike tahu 2 daripada 3 hakim masuk neraka? Jangan labun buah pelio !!!!!!!!

kulupSakah said...

apa ke bongoknye ko ni anonymous..bongok sebongok2 bongok umat ..tulah kalu menganut agama melayu..bertuhan Najis..kitab hadhari mana ada hadis gitu..

tulah..belajor2 bukak kitab ke, buku tafsir ka, buku perlembagaan pekembar ke (eheh!)..atau buku akaun Tuhan kamu tu..

tak pun tanyalah mufti perak HARUSsani ke, Tok Tah (mashitah) ke..berdampinglah dengan insan glokal sikit, jgn bnyk berdamping dgn jeanne (ejaan baru)

kulupSakah said...

kalu nak marah, marahlah Rasulullah SAW yg labun buah pelio kalu ikut kate kamu! teman khabor je..ha! tak setuju? sukati kamu..

Anonymous said...

Kulup Sakah,Pandai sangatlah kome yang dibalun olih Al-Juburi.Bila sunnah dan hadis menguntungkan kome canang satu dunia.Tetapi kalau merugikan kome ikut sunnah BABI (Brader Anwar Bin Ibrahim).TERKEOK SANA TERKEOK SINI!!!!

Anonymous said...

anon 5.37
mangkok mane ni xberadab.....bodoh n bangang betuiii