Tuesday, March 31, 2009

PANCING UNDI punye cerite!

Dengan diringi sekalian para juak-juak,

yang berhormat itu memasuki sebuah perkampungan orang-orang asli.

mereka menaiki jip pajero.


segala kemudahan telah kamu perolehi, air paip, api elektrik dan jalan bertar sudah diberi


“apa lagi yang kamu mahu?” tanya yang berhormat yang tengah syok berkempen.


“kami mahu jip!” jawab tok batin“kami mahu jip pajero, macam encik punya,”sahut anak-anak buah tok batin. Beramai-ramai.


“kamu mahu jip? untuk apa?” tanya yang berhormat.


Panik dan hairan“supaya kami senang membawa barang-barang kami keluar dari hutan. Kami pun senang untuk keluar mengundi nanti”. Jawab anak-anak buah tok batin beramai-ramai.


Adapun yang berhormat itu, yang kedatangannya adalah untuk memancing undi orang-orang asli di perkampungan itu terkejut dengan permintaan yang tak terduga


“tak boleh, tak boleh, saya tak dapat luluskan permintaan kamu itu,” beritahu yang berhormat sambil matanya melilau.


“kenapa pula?” asak tok batin . “kami sudah diberi jalan bertar, takkanlah awak tak boleh beri kami jip!”


“saya boleh beri kamu jip tetapi, kamu tak ada lesen,” jawab yang berhormat.


Tok batin dan anak-anak buahnya ketawa terbahak-bahak.


Yang berhormat bertambah-tambah hairan. Kalau awak boleh beri kami jip yang besarnya sebesar-besar bapak gajah itu takkanlah awak tak boleh beri rekomen kami sekeping lesen yang besarnya, alahai! boleh diselit dalam kotak tembakau kami,” seru tok batin ..


Yang berhormat itu hairan dan paniknya tak sudah


hasilnya: apabila keputusan pilihanraya diumumkan yang berhormat itu kalah


kerana orang-orang asli yang dipancingnya


tak keluar mengundi.


Oleh:PYAN HABIB

video

14 comments:

Pyanhabib said...

hoi!

Isa said...

Wow.. bro,

wa salute kepala otak pyan geliga betul, boleh konar cerita 360' lu pulak pantas je....

daLyaanoon said...

hehehe...
bro Pyan baca baru real...

tautau...

"dah abih dah"!!!

maun said...

tu dia sakai pun dah pandai budaya rasuah...hidup sakai!!!

kulupSakah said...

keh keh keh!
maaf kalau yang tertulis tak sama dengan apa yg dideklamasikan..gua copy dari blog mat comot..
maleh nak taip,

tapi gua penah baca dalam majalah fantasi dulu2 pendek sikit, sampai kat bahagian lesen sekecik tu pun tak boleh bagike?

Anonymous said...

lawak siul...tapi dalam messagenye..thank bro Pyan & LKS

ubi said...

Dekat tempat aku dulu tok batin mintak Ibu Garam,tekejut berok ex YB tu..ha..ha

benludin said...

haha...

org asli mmg ada power!

kulupSakah said...

ben,
kalu diceritekan kisah2 orang asli lepih gerenti syok punye ye dak?

Term Papers said...

Thank you for sharing your insights.

daniel john said...

I found this informative and interesting blog so i think so its very useful and knowledge able.I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. I am hoping the same best work from you in the future as well. In fact your creative writing abilities has inspired me.

College Research Papers

Jerry said...

Substantially, the article is really the greatest on this deserving topic. I fit in with your conclusions and will thirstily look forward to your upcoming updates. Just saying thanks will not just be sufficient, for the wonderful lucidity in your writing. Good work and much success in your business dealings!

College Term Paper

Term Papers said...

The topic that you have talk about in the post is actually amazing, I think now I have a tough hold over the topic after going during the post. I will surely come back for more information.

College Dissertations

Term Papers said...

Amazing piece of writing and this is new way of writing the text and it is simply amazing. Thank you for the interesting text.