Monday, March 2, 2009

AYUH MELAYUUUUUUU!!

bebudak sekarang tak panggil itik, nama dia DUCK.
(kalau tulis berat-berat mesti tak ramai baca, jadi aku sempoikan tulisan ini)

BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA- Kalimah keramat ni ada diungkapkan P.Ramlee dalam Seniman Bujang Lapok waktu mereka di pintu pagar studio Jalan Ampas..nak tahu bangsa seseorang melalui bahasa yang dituturkan mereka..apa makna Melayu kalau bahasanya semakin terbuang di lobang jamban dan dipam ke tangki taik oleh korporat yang hanya mahu membusungkan perut buncit mereka.

Amat menyakitkan apabila melihat wakaf jadi 'presint' di Putrajaya, 'kocek' dah dilupakan, mug ganti 'kole'..ibu bapa mendukung anaknya sambil menunjuk ke arah burung yang sedang terbang "daniel! tengok bird terbang!"..chewah! nama pun daniel..(nama Nabi yg menjadi pilihan kerana ada unsur mat saleh)-Ironiknya juga melayu menggelarkan orang putih MAT SALEH (Muhammad Soleh)..hihi!

malas tulis banyak2!
woi melayu dan sesiapa yang rasa ketuanan melayu tercabar!!
ayuh sertai demonstrasi 100ribu bantah PPSMI di istana negara petang 7mac ini sebagai protes terhadap pencabulan ke atas bahasa melayu!!
orang cina telah mengenepikan fahaman politik dalam isu "sains dan matematik dalam bahasa inggeris" ini dan bergabung membantah, tapi melayu teragak2 antara hendak menentang atau terpaksa menelan 'ya' di kerongkong kerana taat setia yg tak berbelah bahagi kepada pemimpin mereka. tak kisahlah kerana pemimpin itu mesti ditaati..

tanda2 sesuatu bangsa akan pupus apabila bahasanya semakin tidak kedengaran hatta di tanah asalnya sendiri. jangan sampai satu hari nanti kita malu berbahasa ibunda walaupun di dalam jamban!

13 comments:

Anonymous said...

makin pedih Persetubuhan Melayu yg mengaku melayu dari org lain mengunakan bahasa omputeh.

Anonymous said...

Aku sanjung tinggi pengorbanan Kulup Sakah untuk membela Melayu. Orang Kristian lebih Melayu dari orang Melayu. Dia orang nak guna Nama Allah untuk tuhan mereka. Orang kristian dah tak tahu cakap orang putih. Orang PKR dan PAS setuju, taniah di ucapkan, dalam memperjuangkan nasib bangsa Melayu jangan ada pilih Kasih. Mana yang menguntukan bagi kita, kita sokong yang tak, tak payah sokong.

kulupSakah said...

terima kasih anonymous,
aku terpaksa berjuang untuk cucu cicit kau sebab atuk dia bahalol dan sombong!
mereka tentu sedih kerana datuk mereka lembu!

Harimau-Menaip said...

Tuan,
Dalam jamban, orang tak cakap BM, orang mengerang kesedapan. Hehehe...

Anonymous said...

anonymous,apa maksud anda orang kristian lebih melayu dari orang melayu? kau agama melayuka? itulah tandanya Allah diakui sebagai Tuhan semesta alam..bukan tuhan org melayu saja.orang islam dah tak pedulikan Allah,sebab tu diorang claim Allah tuhan mereka..bila orang PAS bertakbir ALLAHUAKBAR setiap kali di tempat penamaan calon korang BOO!..sedarlah sikit kdg2 perbuatan tu melampaui batas!

daLyaanoon said...

sambil memegang banner,

jangan sembur!!!
untuk masa depan anak-anak tuan!!!

abe MIE 'TERJAH' said...

Nak berjuang BM..suruhlah
NIk Aziz cakap melayu dengan betul...
BM laku ke di mata Allah?
Tulisan jawi PAS pun tak mahu...

pulau pinang macamana?
BM di swasta?
Nak masuk Universiti..blajar pun guna BI...

jangan lalak suruh orang jadi bodoh cukup lah...

adakah kita rosakkan BM kerana mempelajari Bahasa Arab dan al-Quran yang bukan dalam BM?

http://pkrpasdap.blogspot.com

kulupSakah said...

abe mie,
nik aZIZ cakap 'dialek' kelate..dialek atau loghat tak rosakkan bahasalah weh!Inggeris pun banyak loghat atau 'accent', bob marley menyanyi dengan accent dia, negro loghat dia lain, australia, british lain..
kita belajar inggeris sukatan british tapi loghat apa? Malaysian english jugak..ada 'lah' hujung dia, singapore cakap 'singlish'..

masalah korang ni masalah parti melayu yang berbhasa inggeris terlalu taksub dengan parti kamu, aku akan belasah PR kalau dia salah tapi korang ni, berak umno pun korang kata wangi dan telan hidup2..

sarankan belajar tahfiz dalam bahasa inggeris dan belajar BM dalam bahasa Inggeris..gerenti universiti kita ranking no 1 dunia terutamanya UiTM pemegang hak 100% melayu..huhu

sayajiwatenang said...

kita turun ramai-ramai...
bantah habis-habisan...
kita akan lawan 'pahlawan keris'

Anonymous said...

isunya simple saja iaitu cuma subjek matematik dan sains dalam english.

bukan nak hapuskan bahasa melayu. dalam UPSR, dari 5 subjek, bahasa melayu ada dua iaitu pemahaman dan penulisan.

saya tak tau lah pada peringkat PMR dan SPM macamana. boleh semak.

ni pasal nak politikkan isu ni, sebab tu jadi kecoh.

ungkapan orang kristian lebih melayu dari melayu menunjukkan orang yang cakap tu haprak. sampai bengong macam tu puak pr ni.

nak undi dan kuasa punya pasal, anything goes.

kristian bukan kisah pasal bahasa melayu ni. depa nak bagi orang confuse saja.

pi tengok video di mana gus dur didoakan orang kristian di gereja.

lepas tu lu fikirlah sendiri.

kalau dah desperate sangat, pi jumpa pope benedict di vatican suruh dia buat decree semua orang kristian pakai nama Allah.

Anonymous said...

bodoh betui abg mie terjah ni... nick name pun dah terjah... macam bodoh jek bunyi n komen...tukar jek nick name baru 'abg mie bangang' ...kena dgn tuannye. masih terperap dgn kuno dek 50thn akal dijajah

Unknown said...

Your article est Extremely impressive. That I never regarded feasible to Accomplish It Was Like That Until something after I Looked over your post . You Gave Certainly a great collection is desired exactly how this process works Whole . I Will make sure to return for more advice. Thanks

College Papers

Term Papers said...

Amazing post, it is very much informative and useful, thank you for the fabulous text.