Sunday, February 22, 2009

Hisham PENDEKAR MELAYU TULEN dan Kuning diRaja


Siapa dah dengar ucapan Ketua Pemuda R.A.S.U.A.H berucap di PWTC dalam perhimpunan menyokong dan mempertahankan institusi Raja2 haritu? kalau belum pi cari dan tengok sendirilah..korang kan terer!
antara ucapannya," TIADA PERHIMPUNAN YANG SUCI MURNI SELAIN DARI PERHIMPUNAN MEMPERTAHANKAN RAJA2!" (kalau tak sama perkataan demi perkataan, maksudnya lebih kurang gitule- sila tengok video itu)..
WAHH!! Perhimpunan menuntut kemerdekaan, perhimpunan Maulidurrasul, perhimpunan solat Jumaat tak sesuci perhimpunan ini..WOOOWW!!
tertera hukum syariat "setitik arak diminum -40 hari amalan tidak diterima".. kalau setin berapa titik dan berapa hari? wahh!!! kalau solat cukup 5 waktu sehari semalam selama 40 hari tak diterima macamana kalau solat tak cukup? Kalau setin macamana?
Bolehkah taat kepada pemimpin yang minum setin tu?
(aku tak suka mempersoalkan amal ibadat orang kerana lebih baik jaga amalan sendiri, sekadar renung2an untuk si penyokong membuta tuli@ mengkhinzirbuta..tih tih tih!)..
KulupSakah(malay nostradamus self proclaim) = paling lawak tengok badut2 berlilit kain kuning di kepala yang bertulis Daulat Tuanku menjadi backing vocal..woii!! mangkuk..kata hormat institusi Raja2..yang boleh pakai kuning tu Raja aje, apa ke jadahnya kome pakei kunin?
dalam istilah Melayu yang susah nak diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris ada bermacam2 jenis kuning.. Kuning langsat, kuning pinang masak, kuning telur, kuning kunyit, kuning tahi.. camane nak terjemahkan rupa warna ni dalam Inggeris?
warna kuning di raja berasaskan kuning apa? Dan kenapa kuning 'itu' digunakan? Korang kalau tak tahu pi baliklah mangkuk, itu pun aku nak ajar ke?

15 comments:

TAIPINGMALI said...

saya tahu dari mana diperolehi gambar tu.

TaipingBoy said...

Blah la ko taipingmali.....buat sibuk jah ko nie....pi pasang bendera umno kat Kuala sepetang....dak pun kat Changkat Jering...kawasan Terong BN menang tak yah la......bawak sekali motor goldwings ko tu...tunjuk sama pengundi...mereka pun teringin gak...nanti boleh minta duit sikit kat abg Man Jailu.....kahkahkahhh

daLyaanoon said...

otak kuning...

sorang berucap sambil tersengih2...
yg sorang lagi...laung sambil raung serta teran....daulat....daulat....daulat...

rajauda said...

jangan banyak kona..jawab dulu isu minum arak dan hukum syariat tu..serta persoalan yang ditanya oleh LKS..kuning diraja kuning apa ya?hehehe..aku tau!

saadon said...

kuning emas kot...aku rasalah sebagai simbol kekuasaan. apa-apa pun terpulanglah pada tafsiran masing-masing

Isa said...

Biar aku je jawap soalan LKS tu.

Kuning di Raja tu Kuning kepala bapak orang2 umno dan ??????(dalam bahasa ingeris nak sebut apa? yang tu korang fikir la)

Yang aku tau, yang pakai kuning ni Tok Sami Siam dan buddha jer... ha..ha..ha... sama ke???

Dulu, kini dan Selamanya.. HARAM JADAH, orang yang buta hati dan telinga tuli jer yang masih menyokong... BODOH...

Anonymous said...

Salam...
Kuning Lubok Kunyit kot..
Keh!keh!keh!keh!

Anonymous said...

Penulisan di blog lu betul2 menunjukkan kebodohan dan kelembuan lu wahai TAIPINGMALI...sedarlah lu tu dh tua, aku yg komen nih baru umur 23. Malu lah sikit brader...maaf lah agak tepek sikit.

Anonymous said...

Dosa minum arak itu antara dia dengan tuhannya.

Dosa mengaibkan orang, menuduh dan menghina orang lain - yang itu kena mintak maaf kat dia. Akhirat nanti kalau anda ada pahala lebih, pahala tersebut kena bagi kat dia.

Tapi kalau pahala tak ada, kena ambil pulak dosa yang dia buat.

Tak pasal-pasal dia minum arak engkau ambil dosa. Cuma peringatan.

maun said...

Aku nak tengok, berok mat yeh datang tak berkempen kat bukit gantang. Cakap dalam dewan dikelilingi barua berani le. Pergi berhadapan dengan rakyat, berok ni pergi nyorok balik pokok pisang je. Aku nak tengok muka berok ni di Bukit Gantang. Ini le masanye ko nak memperthankan dolat Raja. Kalau takut ajak Osman jailu sekali...

IndukYati said...

kuning kunyit kot...

kulupSakah said...

indukyati,
tekaan yang baik tapi jelaskanlah kenape? ramai sebenarnya yg nak tahu sebab tak tahu..
aku tahu tapi tak mahu bagitahu sebab pak cik aku dulu pernah bertanya kepada seorang tan sri (Allahyarham) tentang serangkap gurindam lama orang minang, Tan Sri tu gagal jawab lalu pakcik aku menerangkannya..lu tau lepas tu tan sri tu jaja serata tanahair point tu tanpa mengkreditkan sumber dapatan dia..hampughaihh!!

mantahir said...

ada lagi satu kuning, kuning tok sami

Resume Writing said...

Resume Editors:Informative article, studying all the effects that are written here might lead to success.

Term Papers said...

Thank you for the realistic story.
Term Papers