Monday, February 9, 2009

Raja, Sultan, Bahasa dan Tuan Melayu...

Kecoh hari ni dengan isu PR derhaka kepada SultaN. Entry sebelum ni telah aku paparkan keratan akhbar siapa yang berlagak lebih hebat dari Sultan..
Parti yang mengaku berjuang untuk Melayu inilah yang memulakannya dahulu di bawah ketuanya Si Mendeliar Kerala-kubang pasu. Parti Melayu bernama omputeh ni ingin kembalikan kekebalan raja2 setelah mereka sendiri merogolnya dulu..
oii!! Kembalikan juga Bahasa Melayu..
Putera umno,wanita umno, puteri umno dan pemuda umno tak SAH!! SEBAB UMNO tu akronim bahasa inggeris,
sepatutnya prince umno, women umno, princess umno, youth umno..kalau tak, tukar umno kepada PEKEMBAR, paling bagus tukar kepada R.A.S.U.A.H.
DERHAKA
Derhaka kepada Raja? Derhaka kepada Sultan?
Sultan tu bahasa Arab...Raja? Rajagopal,Rajakumar..kan dari India..kerana penjajah dulu berpengkalan di East India Company...haha! Melayu menggelupur mencari perkataan yang sesuai..
maksudnya Melayu jangan derhaka pada Sultan Arab (Al Malik- nama lain) atau jangan derhaka dengan Raja India?
...cuba tanya Brunei, mengapa guna PANGERAN?

11 comments:

Pak Oncu said...

Royal Salute Bro,,,,,,, !!!

maun said...

Complicated yob, betul le apa gelaran yang patut pada Raja Melayu..lebih susah dari Pengajian sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.Lanun tak boleh ke?

Isa said...

Aku rasa macam yang maun katakan. Ya... LANUN adalah perkataan yang sesuai, faktanya ialah pada zaman dahulu sesiapa yang kuat dan handal akan diangkat menjadi Pemimpin.

Mana dapat perkataan Raja pun tak tau la... belum buat kajian lagi.
Pasal tu perangai rakus melekat sampai la ni....

Pewaris Melayu said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Pewaris Melayu said...

HORMAT SULTAN DULU,

LEPAS TU BARU LA BOLEH BERLAGAK NAK JADI PEMBELA BAHASA, OK?



TUMPANG NAK HAAAKK TUIHH SEKEJAP

Pewaris Melayu said...
This comment has been removed by a blog administrator.
kulupSakah said...

hahah taktau nak jawablah tuuhh...bodoh melantun lantun

mountdweller said...

Mengata dulang, paku serempih. mengata orang, aku yang sembelih.

Mereka terlupa atau memang sudah nyanyok!

maun said...

Salam pewaris melayu,

Nak hormat Sultan boleh, tapi Sultan pun kena hormat hak rakyat. Jangan tibai macam lanun je hak rakyat. Kesia ko pewaris melayu, nak hormat pun bertempat le, jangan membabi buta.

kulupSakah said...

nota- komen pewaris rakyat tu aku delete bukan apa, ia sama saja dengan komen dia yang di atas, tak payahlah komen benda yang sama sampai 3 kali sebagai membuktikan taat setia kepada sultan tak berbelah bagi..sila bagi hujah membina sedikit untuk menyerlahkan kecerdikan khususnya tentang keratan akhbar yang aku petik tu..

ayuh pewaris! bijaklah sedikit,setakat ngutuk aku buat hapa, ia tak menjejaskan apa2 pada ku sebaliknya beri input yang boleh buat aku yakin dengan hujah kau..aku sentiasa terbuka dalam perdebatan..
mulakan dengan komen kau terhadap muka depan akhbar Mingguan Malaysia tu, ok? kalau tak boleh jangan buang masa masuk sini...

aku boleh saja set agar anonymous atau yang tak berkenaan disekat untuk memberi komen, tapi itu bacul ye tak?
selamat bergamuda!

Anonymous said...

Salam.

Pewaris melayu ni betul2 melayu ke atau manusia layu? siapa sultan yang benar2 layak dihormat? aku bukan bantah kalau korang nak hormat sultan tapi, adakah sultan yang jahil juga perlu dihormati? sultan dinobatkan sebagai ketua agama negeri, kita dok doakan kebahagiaan mereka setiap kali selesai solat jumaat tapi, adakah sultan juga mendoakan kita setiap masa?

wahai pewaris, korang mewarisi sifat dan sikap apa?